ik kan het ook! reflexintegratie
Visie
Ik kan het ook! wil een wereld zien waarin iedereen balans ervaart, zich ongeremd kan ontwikkelen en voluit van het leven kan genieten. Ik gebruik de methode van reflexintegratie.
Ik kan het ook! biedt gerichte oplossingen voor kinderen en volwassenen.
Wat zijn reflexen?
Primaire reflexen
Reflexen spelen tijdens de bevalling en in de baby- en peuterperiode een belangrijke rol bij de motorische ontwikkeling en het goed verwerken van zintuiglijke informatie.
Al tijdens de zwangerschap zetten primaire reflexen de baby in beweging. Ze helpen de baby zich voor te bereiden op de geboorte zodat deze goed het geboortekanaal in draait en geboren kan worden.
Hersenontwikkeling
In de eerste levensmaanden hebben de primaire reflexen de taak het kind te beschermen en te laten overleven. De zuigreflex, waardoor het (moeder)melk gaat drinken, is hiervan een bekend voorbeeld.
De primaire reflexen vormen de basis voor onze hersenontwikkeling. Ze zorgen dat de baby in een vaste volgorde bewegingen maakt, zoals hoofd rechtop houden, omrollen, kruipen en staan.
Houdingsreflexen
Door de bewegingen vaak te oefenen gaan ze automatisch en ontwikkelen de houdingsreflexen zich. In deze fase krijgt de baby bewust controle over zijn lichaam en zijn bewegingen. De primaire reflexen verdwijnen naar de achtergrond.
Wanneer dit proces niet (volledig) gebeurt, kan de aanwezigheid van primaire reflexen de ontwikkeling in de weg staan. Je ervaart dan moeilijkheden bij kunnen stilzitten, het goed kunnen richten van de ogen, de oog-hand coördinatie en het evenwicht.
Kenmerken van een verstoorde reflexontwikkeling
Voor een kind vormt een goede reflexontwikkeling de basis om fijn te kunnen leren, te bewegen en in balans te zijn. Wanneer deze reflexen té actief blijven, heeft dat gevolgen voor de ontwikkeling en het gedrag van het kind. We spreken dan over een verstoorde reflexontwikkeling. Dit kan ook op latere leeftijd voor lichamelijke en psychische klachten zorgen. In dit overzicht vind je de belangrijkste kenmerken van een verstoorde reflexontwikkeling.
Gedrag
- Verminderde focus en concentratie
- Vlucht-, vecht- of bevriesreactie
- Impulsiviteit
- Moeite met veranderingen
- Kenmerken van ADHD
- Gesloten of teruggetrokken
- Driftig of opvliegend
Lichamelijk
- Moeite met (oog- hand) coördinatie
- Balansproblemen
- Moeite met fijne- of grove motoriek
- Zindelijkheidsproblemen
- Hoofdpijn en/of vermoeidheid
- Hyper- of hypomobiliteit
- W-zit en/of hoofdrechtingsproblemen
Visueel
- (Kenmerken) Dyslexie en dyscalculie
- Vaak vallen of struikelen
- Hoofdpijn na (schoolse) inspanning
- Moeite met ruimtelijk inzicht
- Oog volg- en samenwerkingsproblemen
- Afkeer ten opzichte van lezen
- Snel de draad kwijt tijdens lezen
Auditief
- Zegt vaak “wat?” of “huh?”
- Moeite met meervoudige opdrachten
- Veel fouten met dictee
- Moeite met richtinghoren
- Moeite met filteren van geluiden
- Lijkt afwezig of onoplettend
- Woordenschatproblemen
Emotioneel
- Verminderd zelfvertrouwen
- Snel boos of verdrietig
- Angstig
- Vermijdt sociaal contact
- Fobieën
- Geen of juist sterke eigen wil/mening
- Moeilijk rekening houden met anderen
Zintuiglijk
- Gevoelig voor licht en geluid
- Last van naden en etiketten in kleding
- Moeite met knuffelen
- Zuigen/bijten op koordjes, pennen etc.
- Kieskeurige eter
- Sfeergevoelig
- Veel duwen, trekken en willen aanraken